Maliye Bakanlığından:
VERGİ USUL
KANUNU GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO:
415)
1. Yetki
213 sayılı Vergi Usul
Kanununun[1] 5766 sayılı Kanunun[2] 17 nci
maddesi ile değişen mükerrer 242 nci maddesinin
ikinci fıkrası ile Maliye Bakanlığı; elektronik defter, kayıt ve belgelerin
oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve
belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve
düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken
bilgileri internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim
araç ve ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve
denetimine tabi olup, kuruluşu, faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları
Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenecek olan özel
hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye,
bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin
usul ve esasları tespit etmeye, bu Kanun kapsamına giren işlemlerde
elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve denetlemeye
yetkili kılınmıştır.
Ayrıca söz konusu fıkrada,
Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve belgelere
ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve belgeler
için de geçerli olduğu; Maliye Bakanlığının, elektronik defter, belge ve
kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan
farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
Aynı Kanunun 227 nci
maddesinin birinci fıkrasında, bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça bu Kanuna
göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan münasebet ve muamelelere ait
kayıtların tevsikinin mecbur olduğu; dördüncü fıkrasında, Maliye
Bakanlığının, düzenlenmesi mecburi olan belgelerde bulunması gereken
zorunlu bilgileri belirleyebileceği hükmüne yer verilmiştir.
Diğer taraftan anılan
Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin birinci
fıkrasının (1) numaralı bendinde ise Maliye Bakanlığının mükellef ve meslek
grupları itibarıyla muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna
göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını
veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve
ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya;
bedeli karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya
veya dağıttırmaya, bunların kayıtlarını tutturmaya bu defter ve belgelere
tasdik, muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, bu Kanuna
göre tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi
zorunluluğunu kaldırmaya yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
Söz konusu maddenin birinci
fıkrasının (3) numaralı bendinde, Maliye Bakanlığının, tutulması ve
düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro fiş veya
elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında
saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde
tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya
muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye,
bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
Yine aynı maddenin birinci fıkrasının (4) numaralı
bendinde, Maliye Bakanlığının Vergi Usul Kanununun 149 uncu maddesine göre
devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile vergi
beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik
araçları konulmak suretiyle internet de dâhil olmak üzere her türlü
elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve
bildirimlerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak
gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya zorunluluk getirmeye,
beyanname, bildirim ve bilgilerin aktarımında uyulacak format ve
standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu
zorunluluğu beyanname, bildirim veya bilgi çeşitleri, mükellef grupları ve
faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı
uygulatmaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
Yukarıda yer verilen yetkilere istinaden kara ve deniz
yolu ile şehirlerarası veya uluslararası yolcu taşımacılığı işi ile iştigâl eden mükelleflerin, elektronik ortamda bilet ve
yolcu listesi düzenlemeleri, düzenledikleri elektronik biletleri
yolcularına iletmeleri ve bu vesikaları muhafaza ve ibraz etmelerine
ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğin konusunu teşkil etmektedir.
2. Tanımlar
ve Kısaltmalar
Bu Tebliğde geçen;
Başkanlık:
Gelir İdaresi Başkanlığını,
Belge
Numarası: Elektronik bilet ve elektronik yolcu listelerinde seri ve sıra
numarası yerine kullanılacak üç haneli birim kod, dört haneli yıl ve dokuz
haneli müteselsil numarayı,
Elektronik
Kayıt: Elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri
oluşturan, elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük
bilgi ögesini,
Elektronik
Belge: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul Kanununa göre
düzenlenmesi zorunlu olan belgelerde yer alan bilgileri içeren elektronik
kayıtlar bütününü,
BİS Raporu:
Bilgi İşlem Sistem Raporunu,
Elektronik
Bilet: Muhatabına elektronik ortamda iletilmek üzere elektronik belge
biçiminde oluşturulan, elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilen bileti,
Elektronik
Yolcu Listesi: Elektronik belge biçiminde oluşturulan, elektronik ortamda
muhafaza ve ibraz edilen karayolu yolcu taşımacılığında kullanılan yolcu
listesini,
Güvenli
Elektronik İmza: 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun[3] dördüncü maddesinde
tanımlanan elektronik imzayı,
TÜBİTAK-UEKAE:
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu - Ulusal Elektronik ve
Kriptoloji Araştırma Enstitüsünü,
Mali Mühür:
397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği[4] çerçevesinde Başkanlık
için TÜBİTAK-UEKAE bünyesinde oluşturulan elektronik sertifika alt
yapısını,
Zaman
Damgası: Bir elektronik verinin, üretildiği, değiştirildiği, gönderildiği,
alındığı ve/veya kaydedildiği zamanın tespit edilmesi amacıyla elektronik
sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından doğrulanan kaydı,
VKN: Vergi
Kimlik Numarasını,
TCKN:
Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarasını
ifade eder.
3. Başvuru
Şartları
Elektronik bilet düzenlemek isteyen mükelleflerin en az
aşağıda yer alan şartları taşıması gerekmektedir.
a) Tüzel kişi mükelleflerin 397 Sıra No.lu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği ile getirilen elektronik fatura uygulamasından
yararlanma iznine sahip olmaları, gerçek kişi mükelleflerin ise güvenli
elektronik imzaya sahip olmaları,
b) Bu Tebliğde açıklanan usul ve esaslara uygun olarak,
söz konusu mükelleflerin elektronik bilet ve elektronik yolcu listesi
düzenleme ve elektronik biletleri yolculara sunabilme konusunda
hazırlıklarını tamamlamış olmaları,
c) Tebliğin (8) numaralı bölümünde belirlenen raporlama
ihtiyaçlarının karşılanması hususunda gerekli altyapı ve hazırlıklarını
tamamlamış olmaları.
4.
Değerlendirme ve İzin
Bu Tebliğin (3) numaralı bölümünde yer alan şartları
taşıyanlardan, Tebliğ kapsamında elektronik bilet ve elektronik yolcu
listesi oluşturmak, elektronik bileti yolculara sunmak, muhafaza ve ibraz
etmek isteyen mükellefler, aşağıda yer alan bilgi ve belgeler ile yazılı
olarak Başkanlığa başvuruda bulunabileceklerdir.
a) Başvuru Formu ve Taahhütnamesinin imzalı aslı,
b) Gerçek kişi mükellefler için imza sirkülerinin aslı
ya da noter tasdikli sureti,
c) Elektronik bilet ve elektronik yolcu listesi
oluşturma, muhafaza ve ibraz etme, elektronik bileti yolculara sunma
süreçleri ile elektronik bilet bedelini gider kaydedecek mükelleflere
ilişkin bilgilerin bilet üzerinde gösterilmesi süreçlerinin gerçekleştiği
donanım ve yazılımlar hakkında ayrıntılı açıklamaların yer aldığı BİS
Raporu,
d) Elektronik bilet oluşturma izni alan mükelleflerin
merkez/şube/acente/çağrı merkezi gibi bilet satışı yapan birimleri ve
bunlara atayacakları 3 haneli harf ve/veya rakamlardan oluşan alfanumerik kodları gösteren birim kodları listesi,
e) Elektronik ortamda düzenlenmiş bilet ve yolcu
listesinin, tüzel kişiler için mali mühürlü, gerçek kişiler için güvenli
elektronik imzalı örneklerini ve kâğıda basılmış çıktıları.
Gerek görmesi halinde Başkanlık ilave teknik bilgi ve
belge talebinde bulunabilecektir.
Başkanlık tarafından yapılacak değerlendirme sonrasında
başvuruları uygun bulunan mükelleflere bir yazı ile elektronik bilet ve
elektronik yolcu listesi düzenleme izni verilecektir.
5.
Elektronik Bilet ve Elektronik Yolcu Listesi Düzenlenmesi ve Elektronik
Biletin Teslimi
Elektronik biletlerin elektronik ortamda düzenlenmesi,
internet de dâhil olmak üzere elektronik araçlar ve ortamlar vasıtasıyla
iletilmesi, muhafazası ve ibrazı esastır. Ancak muhatabı tarafından
istenilmesi hâlinde izin alan mükellefler, düzenledikleri elektronik
biletlerini merkez, şube ve acentelerinden kâğıt olarak teslim edeceklerdir.
Kâğıt çıktının verilmesi halinde ayrıca merkez, şube veya acente tarafından
imzalanıp kaşelenmesine gerek bulunmamaktadır.
Muhatabı tarafından istenilmesi halinde elektronik bilet
düzenleme izni alan seyahat firmaları elektronik biletleri mali mühür veya
güvenli elektronik imza ile imzalayarak elektronik araçlar ve ortamlar
vasıtasıyla teslim edeceklerdir.
Elektronik biletlerin, internet veya diğer elektronik
araçlar ve ortamlar vasıtasıyla iletilmesi hâlinde biletin kâğıt baskısı
alınabilecek şekilde yolcuya sunulması gerekmektedir.
Elektronik ortamda oluşturulan yolcu listesinin kâğıt
nüshalarının sefer sonuna kadar taşıtta bulundurulması gerekmektedir.
5.1.
Elektronik Bilet ve Elektronik Yolcu Listesi Numarası
Elektronik ortamda bilet düzenleme izni alan mükellefler
izin aldıkları tarihten itibaren elektronik ortamda düzenleyecekleri bilet
ve yolcu listelerinde, seri ve sıra numarası yerine 3 haneli birim kod ve
13 haneli sıra numarasından oluşan belge numarasını kullanacaklardır.
Birim kodu, belgeyi düzenleyecek birim
(Merkez/Şube/Acente/Çağrı Merkezi vb) için belirlenecek alfanumerik
bir koddur. Mükellefler BİS raporunda yer vermek şartıyla, organizasyon
yapıları içerisinde ihtiyaçlarına göre belge düzenlettikleri her bir
şube/birim için farklı birim kodları belirleyeceklerdir. Bu kodlarda
değişiklik yapılması ya da yeni birimler için birim kodu atanması halinde
on beş (15) gün içerisinde Başkanlığa bildirilmesi gerekmektedir.
Belge numarası içerisinde yer alan sıra numarası, 4
karakter yıl ve 9 karakter müteselsil numaradan oluşmaktadır. Her birim
(Merkez/Şube/Acente/Çağrı Merkezi vb) düzenlediği belgelerde kendine ait
birim kodu ve yıl hanesinden sonra kullanacağı sıra numarasını müteselsil
olarak takip edecektir. Sıra numarası içerisinde yer alan 9 karakterlik müteselsil
numara, her yılın ilk günü itibariyle “1” rakamından başlatılarak
kullanılacaktır.
Örnek:
01 Haziran 2012 tarihinden itibaren Elektronik Bilet
izni alan A Anonim Şirketi, organizasyon yapısı gereği Ankara ve İstanbul
acente ve şubelerinde bilet satışı yapmaktadır. A Anonim Şirketi Ankara
Acentesine 1AN birim kodunu Ankara Kızılay Şubesine ise 2AN birim kodunu,
İstanbul Harem Şubesine ISH, İstanbul Otogar Şubesine ise ISE birim
kodlarını vermiştir. Belge numaralarının işleyişi aşağıdaki gibidir.
Açıklama
|
Ankara Acente
|
Ankara Kızılay Şube
|
İstanbul Harem Şube
|
İstanbul Otogar Şube
|
01.06.2012 Tarihli
İlk Bilet
|
1AN2012000000001
|
2AN2012000000001
|
ISH2012000000001
|
ISE2012000000001
|
20.07.2012 Tarihli
5 inci Bilet
|
1AN2012000000005
|
2AN2012000000005
|
ISH2012000000005
|
ISE2012000000005
|
Başkanlık bazı birim kodlarının kullanımını
yasaklayabileceği gibi bazı işlemler için belirlediği birim kodlarının
kullanılmasını zorunlu kılabilir.
Elektronik belgenin kâğıt çıktısının birden fazla
sayfaya taşması durumunda her sayfada toplam sayfa sayısı ile birlikte
sayfa numarası gösterilmesi koşuluyla aynı belge numarası kullanılacaktır.
Mükellefler önceden belge numarası belirleyerek kâğıda
basılı boş şekilde hazırladığı formları elle doldurmak suretiyle belge
düzenleyemeyeceklerdir.
5.2.
Elektronik Bilette Bulunması Gereken Bilgiler
Elektronik bilet düzenleme izni alan mükelleflerin
düzenleyecekleri biletlerde en az aşağıda yer alan bilgilerin bulunması
zorunludur.
1. Düzenleyenin adı-soyadı/unvanı, adresi, bağlı olduğu
vergi dairesi, VKN/TCKN,
2. Yolcunun adı-soyadı,
3. Elektronik bilet numarası,
4. Düzenlenme tarihi,
5. Seyahat tarihi,
6. Ödeme tarihi,
7. Ödeme türü (Nakit/Kredi kartı/Banka kartı/Havale
gibi),
8. Tutar,
9. Katma Değer Vergisi.
Varsa bilet bedelini gider gösterecek veya indirim
konusu yapacak olan mükellefin adı-soyadı/unvanı, VKN/TCKN bilgisi.
5.3.
Elektronik Yolcu Listesinde Bulunması Gereken Bilgiler
Elektronik yolcu listesinde en az aşağıda yer alan
bilgilerin bulunması zorunludur.
1. Yolcu listesini düzenleyen işletmenin
adı-soyadı/unvanı, adresi, bağlı olduğu vergi dairesi, VKN/TCKN,
2. Taşıtın plakası,
3. Sefer tarihi,
4. Hareket saati,
5. Sefer numarası,
6. Elektronik bilet numaraları,
7. Yolcu sayısı,
8. Katma Değer Vergisi dâhil toplam hâsılat.
Uluslararası seyahat eden kişilerin adı soyadı, TCKN
veya pasaport numarasının yolcu listelerine yazılması zorunludur.
Ayrıca varsa taşıtı işleten mükellefin adı-soyadı/unvanı,
adresi, vergi dairesi, VKN/TCKN, komisyon tutarı ve Katma Değer Vergisi
tutarı bilgilerinin de yer alacağı tabiidir.
Vergi Usul Kanunu Uyarınca
Vergi Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı
Hakkında Yönetmelik hükmü gereğince belgelerin önyüzünün üst orta kısmına
gelecek şekilde basılması zorunlu olan, ‘Belgelere Konulacak Özel İşaret
(Amblem)’ ile ‘İl Kod Numarası’ yerine bu Tebliğ kapsamında düzenlenecek
belgelerin üzerine aynı konumda bulunmak üzere, Gelir İdaresi Başkanlığı
amblemi konulacaktır. Ayrıca elektronik biletlerde bu
amblemin altına “Elektronik Bilet” ibaresinin konulması ve biletin alt
kısmında “Elektronik Bilet İzni Alınmıştır” ibaresinin yer alması
zorunludur. Bu amblem ve ibarenin, elektronik belgelerin çıktısının
alınması halinde de bilet üzerinde yer alması gerekmektedir. Elektronik
yolcu listesinde de “Gelir İdaresi Başkanlığı” amblemi bulunacak olup bu
amblemin altına “Elektronik Yolcu Listesi” ibaresinin ve elektronik yolcu
listesinin alt kısmına “Elektronik Yolcu Listesi İzni Alınmıştır”
ibaresinin yer alması gerekmektedir.
Bu Tebliğde yapılan belirlemeler dışında elektronik
bilette ve elektronik yolcu listesinde vergi kanunları ile diğer mevzuat
hükümleri uyarınca da bulunması zorunlu tutulan bilgilerin yer alacağı
tabiidir. Mükellefler bilet üzerinde zorunlu bilgilere ilaveten ihtiyaçları
doğrultusunda farklı bilgilere de yer verebileceklerdir.
6.Elektronik Bilet Bedelini Gider Kaydedecek Mükellef
Bilgilerinin Alınması
Bilet bedelinin gider kaydedilebilmesi
için yolcu bilgilerinin kaydedildiği aşamada bilet alan kişiye/kişilere Vergi
Usul Kanununun 232 nci maddesinin birinci fıkrası
kapsamında olup, tutarını vergi kanunları uyarınca gider kaydetmek üzere
bilet alıp almayacakları sorulacak; alınacağı bilgisinin girilmesi
durumunda hesabına yolculuk yaptıkları mükellefin adı-soyadı/unvanı, vergi
dairesi ve VKN/TCKN bilgileri girilecektir.
Seyahat firmalarının şube, acente, çağrı merkezleri ve
internet şubeleri aracılığıyla alınan biletler için de, yolcuya yukarıda
izah edildiği şekilde gider kaydedilip kaydedilmeyeceğinin sorulması,
olumlu cevap alınması halinde yolcu bilgilerine ilaveten mükellef
bilgilerinin de alınması gerekmektedir.
7.
Elektronik Bilet Bedelinin Gider Kaydedilmesi
Vergi mükellefleri tarafından, elektronik bilet
düzenleme izni alan seyahat firmalarının sadece mali mühür veya güvenli
elektronik imza ile imzalanmış elektronik biletleri gider gösterilebilecek
veya indirime konu edilebilecektir. Bu biletlerin yolcu bilgileri yanında hesabına
yolculuk yapılan mükellefin bilgilerini de ihtiva etmesi zorunludur. Aksi
takdirde bilet bedeli indirime konu edilemeyecektir. Bu biletler tutarına
bakılmaksızın fatura yerine geçen belge olarak kabul edilecektir.
Yolcunun kendisinin, tutarı gider kaydedebilecek bir
mükellef olması halinde kendi bilgileri haricinde ayrıca bilgiye yer
verilmesine lüzum olmadığı tabiidir.
Gider gösterilecek veya indirime konu edilecek
elektronik biletin üzerindeki mali mührü veya güvenli elektronik imzayı
içerecek şekilde yasal saklama süresince elektronik ortamda saklanması
gerekmektedir. Mali mühür veya güvenli elektronik imza ile imzalanmamış
elektronik biletlerin saklanması, muhafaza ve ibraz ödevlerinin yerine
getirilmesi açısından hüküm ifade etmeyecektir.
Ayrıca gider gösterilecek veya indirime konu edilecek
elektronik biletlerin kâğıt çıktılarının tevsik edici belge olarak kabulü
mümkün bulunmamaktadır.
8.
Raporlama
Elektronik bilet izni alan mükellefler, elektronik
ortamda oluşturup muhafaza ettikleri belgelere ilişkin olarak, Başkanlık
tarafından www.efatura.gov.tr adresinde duyurulan
veri formatı ve standardına uygun elektronik bilet ve elektronik yolcu
listesi raporunu düzenlendikleri günü takip eden günün sonuna kadar
hazırlamak zorundadır. Hazırlanan raporlar, gerçek kişi mükellefler
tarafından kendilerine ait güvenli elektronik imza ile imzalanarak, tüzel
kişi mükellefler tarafından ise mali mühürleri ile imzalanarak elektronik
bilet ve elektronik yolcu listelerinin düzenlendikleri günü takip eden
günün sonuna (saat 23:59’a) kadar www.efatura.gov.tr internet adresinden Başkanlık sistemine
yüklenmesi gerekmektedir. Örneğin Pazartesi günü yapılan seyahatlere
ilişkin elektronik yolcu biletleri ve elektronik yolcu listelerine ilişkin
raporun Salı günü saat 23:59’a kadar yüklenmesi
gerekmektedir.
Raporlamaya dair zorunlulukların yerine getirilmiş
olması, mükellefin elektronik bilet, elektronik yolcu listelerinin
muhafazası ve ibrazı ödevlerini ortadan kaldırmamaktadır.
Herhangi bir kesinti veya sistem arızası nedeni ile
raporların Başkanlık sistemine yüklenememesi durumunda söz konusu raporlar,
güvenli elektronik imza (gerçek kişiler için) veya mali mühür (tüzel
kişiler için) ile zaman damgalı olarak imzalanacak veya onaylanacaktır.
Raporların, Başkanlığa yüklenmesini engelleyen kesinti veya arıza durumunun
ortadan kalkmasını takiben ilgili raporlar tekrar Başkanlık sistemine
yüklenecektir. Raporların süresinde yüklenememesi durumunu gerekçeleriyle
açıklayan bir yazı 5 (beş) işgünü içerisinde Başkanlığa gönderilecektir.
Söz konusu işlem istisnai bir uygulama olup süreklilik arz etmesi halinde
elektronik bilet izni iptal edilebilecektir.
Başkanlık, gerekli görmek ve önceden haber vermek
şartıyla sektör veya mükellef grupları itibariyle elektronik bilet,
elektronik yolcu listesi raporlarına ilişkin veri formatı ve
standartlarında değişiklik yapabileceği gibi belgelerin ve raporların
iletim şeklini ve süresini de değiştirebilir.
9. Muhafaza
ve İbraz Yükümlülüğü
Elektronik bilet ve elektronik yolcu listesi oluşturma
izni alan mükelleflerin düzenlemiş oldukları biletleri ve yolcu listelerini
aşağıda yer alan şartlara göre muhafaza ve ibraz etmeleri gerekmektedir.
a) Elektronik bilet
oluşturma izni alan mükellefler düzenledikleri biletlerin ve yolcu
listelerinin ikinci örneklerini kendilerine ait mali mühür/güvenli
elektronik imza ile imzalayarak elektronik bilet, elektronik yolcu listesi
raporları ile ilişkili bir şekilde başta Vergi Usul Kanunu olmak üzere
diğer kanunların öngördüğü süreler içinde elektronik ortamda muhafaza ve
istenildiğinde ibraz etmek zorundadırlar.
b) Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, elektronik bilet ve
elektronik yolcu listesi ile ilişkili raporların doğruluğuna, bütünlüğüne
ve değişmezliğine ilişkin her türlü elektronik veri, veri tabanı dosyası,
saklama ortamı veya doğrulama ve görüntüleme araçlarını kapsamaktadır.
c) Elektronik bilet ve yolcu listesi kâğıda basılabilen
nüshaları ile aynı içerikte ve istenildiğinde aynı görüntüde basılabilecek
şekilde saklanmalıdır.
d) Muhafaza edilen elektronik bilet ve yolcu
listelerinin yetkililerce sorgulanması, görüntülenmesi ve kâğıt çıktılarının
alınması sırasında kullanılacak anahtarlardan birisinin belge numarası
olması zorunludur.
e) Mükelleflerin, elektronik bilet ve yolcu listesi ile
bunların raporlarını kendi bilgi işlem sistemlerinde muhafaza etmeleri esas
olup, üçüncü kişiler nezdinde yapılan muhafaza Başkanlık açısından herhangi
bir hüküm ifade etmeyecektir.
f) Elektronik bilet ve yolcu listesi ile bunların
raporlarının Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye
Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu alanlarda muhafaza edilmesi
zorunludur. Bu zorunluluk, yurt dışında ikincil bir arşivleme yapılmasına
engel teşkil etmez.
10.
Sorumluluk ve Cezai Müeyyideler
Elektronik bilet ve elektronik yolcu listesi oluşturma
izni alan mükelleflerden bu Tebliğde yer alan usul ve esaslara aykırı
biçimde elektronik bilet, elektronik yolcu listesi ve raporları
düzenleyenler, düzenledikleri raporları süresinde göndermeyenler hakkında
işledikleri fiilin türüne göre Vergi Usul Kanununda öngörülen cezalar
uygulanır.
Elektronik bilet ve elektronik yolcu listesi oluşturma
izni bulunmakla birlikte, bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara uymayan
ve Başkanlıkça yapılacak uyarıya rağmen durumlarını düzeltmeyen
mükelleflerin izinleri Başkanlık tarafından yapılacak değerlendirme üzerine
iptal edilebilir. İzinleri Başkanlıkça iptal edilen mükellefler iptal
yazısının kendilerine ulaştığı tarihten itibaren bir (1) yıl süre ile
yeniden başvuru yapamazlar.
İzinleri iptal edilenler iptal yazısının tebliğinden
itibaren 7 gün içerisinde genel hükümler çerçevesinde kâğıt ortamında bilet
ve yolcu listesi düzenlemeye başlamak zorundadırlar.
Mükellefler, almış oldukları izin kapsamında teslim ettikleri
biletlerde yer verdikleri bilgilerin gerçek duruma uygunluğundan
sorumludur.
11. Diğer
Hususlar
Bu Tebliğ uyarınca elektronik bilet ve elektronik yolcu
listesi düzenleme yetkisi bulunan mükelleflerin sistemlerinde meydana
gelebilecek arıza ve kesinti durumlarında bilet düzenleyebilmek için genel
hükümler çerçevesinde anlaşmalı matbaa işletmelerinde bastırılmış veya
notere tasdik ettirilmiş yeteri kadar basılı kâğıt bilet ve yolcu listesi
bulundurmaları zorunludur. Bu şekilde bilet düzenlenmesi istisnai hallerde
mümkün olup süreklilik arz etmesi halinde verilen izin iptal
edilebilecektir.
Elektronik bilet düzenleyenler, elektronik biletleri
oluşturdukları ve muhafaza ettikleri bilgi işlem sistemlerinin haczedilmesi
veya bu sistemlere yetkili mercilerce el konulması halinde, durumu en geç 3
iş günü içerisinde Başkanlığa bildirmek zorundadır.
Basılı biletlerin kullanılması durumunda söz konusu
biletlere ilişkin raporlama yükümlülüğü Tebliğin (8) numaralı bölümünde
belirlenen esaslar çerçevesinde yerine getirilecektir.
Başkanlık, ilgilisine bilgi vermek suretiyle izin
isteyen mükelleflerin başvurularının cevaplanmasını belli bir süre
erteleyebilir, başvurularını sıraya koyabilir.
Başkanlık, önceden haber vermek ve hazırlıklar için
yeterli zaman tanımak kaydıyla, bilet düzenleme ile ilgili zorunluluk
getirebileceği gibi uluslararası standartlara uyma zorunluluğu da
getirebilir.
Diğer taraftan bu Tebliğ ile getirilen uygulama, Vergi
Usul Kanununun mükerrer 242 nci maddesinin ikinci
fıkrasının (5) numaralı bendinde belirtilen şekilde özel hukuk tüzel
kişiliğini haiz bir şirketin kurulması durumunda, belirlenecek yeni
esaslara göre devam ettirilebilecektir.
12.
Yürürlük
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Tebliğ olunur.
————————
[1]
10.1.1961 tarih ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
[2]
6.6.2008 tarih ve 26898 sayılı (Mükerrer) Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
[3]
23.1.2004 tarih ve 25355 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
[4]
5.3.2010 tarih ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
|